XS

SM

MD

LG

KZ

Tapahtumat

Täältä löydät tietoa mahdollisista tulevista tapahtumista sekä menneistä tapahtumista niihin liittyvin aineistoin: kuvat yms.

Mikäli sinulla on tapahtumiin liittyvää aineistoa, jaathan sen meidän muidenkin kanssa ja lähetät sen Info-sivun yhteystiedoissa mainittuun sähköpostiosoitteeseen.

Jos tiedossasi on joku tuleva tapahtuma, joka mahdollisesti kiinnostaa sivuston käyttäjiä, niin lähetäthän siitäkin tiedon tällä sivulla julkaistavaksi.

Juhlalento 24.09.2014

 Tapahtuman ohjelmalehtinen (pdf)

 Lue keskiaukeaman juttu Lauttasaari-lehdessä 20.11.2014 

 Erkki Hämäläisen esitelmä Malmin lentokentästä 1940-luvulla (pdf)

 Kuvaliite Erkki Hämäläisen esitelmään (pdf)

Klikkaa kuva isommaksi

 Juhlalennon matkustajaluettelo

Juhlalento suoritettiin Hotelliksi nimetyllä DC-3 koneella. Se on pari vuotta vanhempi kuin pilvenveikot itse. Pilvenveikoilla alkaa askel jo hidastua, mutta Hotelli nousee siivilleen yhtä terhakasti kuin 60 vuotta sitten..
 Lentävä hotelli (pdf)  (artikkeli julkaistu Vanhat koneet lehdessä)

Kuvagalleria
Kuvat: Risto Koivunen

 

 Malmin lentokenttä Sampo Kiviniemen kuvaamana

 Aero / Finnair historiaa  

Pojat taas ilmassa 1955

Kun lentämisen makuun oli päästy, niin pitihän siiville päästä myös kevätlukukaudella. Keväällä 1955 pojat lentelivät Etelä-Suomen yllä Convair CV-340 koneella.

Tarkoitus oli alunperin lentää Poriin ja takaisin. Mutta Suomen ilmavoimien ensimmäiset suihkuhävittäjät (Havilland Vampire) olivat vallanneet Porin kentän eikä sinne voinut silloin laskeutua. Niinpä tyydyttiin vain tarkkailemaan Etelä-Suomea ilmasta käsin.

Fennada Filmin uutisfilmi aiheesta.

Tallenna video (456 MT)

 

Poikien ensilento 1954

Lokakuun 19. päivänä 1954 Lauttasaaren uuden kansakoulun (nyk. Myllykallion koulu) IV luokan pojat tekivät lentokoneella luokkaretken Turkuun. Ensimmäisinä kansakoululaisina Suomessa.
Retki sai runsaasti huomiota osakseen: Lentopäivän iltana radion "Päivän peili" lähetyksessä, päivälehdissä ja elokuvateattereissa näytetyssä LII-Filmin kuvaamassa uutiskatsauksessa.

Otteita Opettajain lehdessä olleesta Jaanan kirjoituksesta

"Lauttasaaren uuden kansakoulun IV luokan pojat saavat elämyksestään kiittää innostunutta ja idearikasta opettajaansa Martti Riisaloa kouluaikansa varmasti kaikkein hauskimmasta ja jännittävimmistä maantietotunnista.
Tällainen tunti lentokoneessa pilvien päällä on kuulemamme mukaan ensikertainen tapaus koko Skandinaaviassa, ei siis vain Suomessa. Ja tämä todellinen sensaatiotunti toteutui viime viikon tiistaina lokakuun 19. päivänä, kuten jo lukijamme varmaan myös päivälehdistä ovat huomanneet.

Olihan kysymys sensaatiosta ja, kas, silloin ovat lehtimiehet, radioreportterit, filmiväki ja muut uteliaat liikkeellä lukuisasti.
Sen saivat kokea nämä nelisenkymmentä poikaa tiistaiaamuna Seutulan kentällä ja hetkeä myöhemmin taas Turussa.
Ja illalla Helsinkiin jälleen palattaessa ja Aeron 'Sotkan' ja 'Kyytipojan' ovien avauduttua välähtivät yhdeksän salamalampun valot, mikrofoni ojennettiin retken johtajalle ja kyseltiin vaikutelmia.
Illalla sai koko radiota kuunteleva yleisö sitten seurata 'Päivän peili'-lähetyksessä välähdyksiä Lauttasaaren kansakoululaisten ainutlaatuisesta elämyksestä.

Opettaja Riisalo nauroi ja sanoi, että eihän tässä nyt aivan näin suurta juttua ollut tarkoitettu, mutta mikäpä siinä, mukavaahan se pojistakin varmasti oli."

----------

"Harrastimme viime vuonna hiihtoa ja retkeilyä innokkaasti, ja silloin eräällä maantietotunnilla heräsi ajatus pitemmästä retkestä. Ja niin päätettiin tehdä se retki Turkuun. Jäi vain avoimeksi millä kulkuvälineellä. Keväällä tehtiin yhteinen päätös: me lennämme syksyllä Turkuun!
Rahaa säästettiin, makeisista ja elokuvista kieltäydyttiin, ja tulos oli: 2 500 mk pantiin syyskuun alkuun mennessä tilille. Aero yhtiö oli kiinnostunut matkasta, ja niin saatiin matkakustannuksista vielä tuntuva alennus.

Ennen matkalle lähtöä opettaja Riisalo suoritti luokassa maantietotunnin alkuvalmistelut, jolloin lentoreitti: Tammisaari - Hanko - Kemiö - Turunsaaristo - Naantali - Turku selostettiin tarkkaan oppilaille taululle piirretyn kartan avulla. Samalla tutustuttiin myös ennakolta kaikkiin niihin mahdollisiin tilanteisiin, sääilmiöihin yms., mitä matkan varrella saattoi sattua. Lentokentällä pojat saivat vielä tutustua kaikkiin lennon yhteyteen liittyviin laitoksiin ennenkuin astuivat koneisiin.

Koneet olivat 2-moottoriset, 26 paikkaiset DC-3 merkkiset 'Sotka' ja 'Kyytipoika', joista ensinmainittua ohjasi lentokapteeni O. Keso - lentoemäntänä Sirkka-Liisa Sauvala -, jälkimmäistä lentokapteeni O. Forsberg - lentoemäntänä Gunvor Thölix. Lento sujui aikataulun mukaisesti."